HemArtiklarFörskollärare - Utbildningsvägar och specialiseringar
Förskollärare - Utbildningsvägar och specialiseringar

2025-12-03

Förskollärare - Utbildningsvägar och specialiseringar

För att bli behörig förskollärare och få den lärarlegitimation som krävs för tillsvidareanställning och undervisningsansvar i svensk förskola, finns det i huvudsak en dominerande väg: Förskollärarprogrammet på högskola eller universitet. Detta är en akademisk yrkesexamen som säkerställer att studenten behärskar både den teoretiska pedagogiken och den praktiska didaktiken som krävs för att leda arbetet i förskolan.

Den vanligaste vägen: Förskollärarprogrammet

För att bli behörig förskollärare och få den lärarlegitimation som krävs för tillsvidareanställning och undervisningsansvar i svensk förskola, finns det i huvudsak en dominerande väg: Förskollärarprogrammet på högskola eller universitet. Detta är en akademisk yrkesexamen som säkerställer att studenten behärskar både den teoretiska pedagogiken och den praktiska didaktiken som krävs för att leda arbetet i förskolan.

Utbildningen omfattar 210 högskolepoäng, vilket motsvarar 3,5 års heltidsstudier. Programmet är uppbyggt kring tre kärnområden: den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK), förskolepedagogiskt område (ämnesstudier) och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Under VFU-perioderna, som utgör cirka 20 veckor av utbildningen, är studenten ute på en förskola och praktiserar yrket under handledning av en legitimerad förskollärare. Detta varvas med teoretiska studier inom exempelvis barns språkutveckling, matematiskt lärande, estetiska lärprocesser och specialpedagogik.

Efter godkänd examen ansöker den nyutexaminerade om lärarlegitimation hos Skolverket. Legitimationen är ett bevis på yrkesskicklighet och ett krav för att få sätta betyg (i skolformer där det är aktuellt) samt för att få huvudansvaret för undervisningen. Studierna är kostnadsfria för svenska medborgare och berättigar till studiemedel från CSN.

Snabbfakta: Förskollärarprogrammet

Aspekt

Detaljer

Studietid

3,5 år (210 hp)

Kostnad

Avgiftsfritt (CSN-berättigande)

Examen

Förskollärarexamen (Leder till legitimation)

Behörighet

Grundläggande + Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2

Exempel på lärosäten

Stockholms universitet, Göteborgs universitet, Malmö universitet, Umeå universitet, Högskolan Kristianstad

Jämför utbildningsalternativen

Även om det traditionella förskollärarprogrammet är standardvägen, har bristen på legitimerade förskollärare lett till att lärosäten och kommuner utvecklat alternativa vägar för att nå examen. Nedan presenteras de primära alternativen för olika målgrupper.

Arbetsintegrerad lärarutbildning (AIL)

Denna utbildningsform vänder sig ofta till personer som vill kombinera arbete med studier. Studenten arbetar deltid (vanligtvis 50%) på en förskola samtidigt som studierna bedrivs på deltid eller heltid, beroende på upplägg.

  • Längd: Varierar, ofta 4–5 år på grund av reducerad studietakt.

  • Innehåll: Samma kurser och krav som det ordinarie programmet, men med en tydligare koppling mellan teori och det dagliga arbetet.

  • Fördelar: Lön under studietiden, stark praktisk förankring och minskade studielån.

  • Nackdelar: Hög arbetsbelastning då studier kombineras med yrkesarbete. Kräver god disciplin.

  • Exempel på lärosäten: Högskolan Väst, Södertörns högskola, Mittuniversitetet.

Vidareutbildning av lärare (VAL)

VAL-projektet är en statlig satsning riktad till personer som redan arbetar i förskolan som obehöriga lärare eller barnskötare, men som saknar fullständig examen eller legitimation.

  • Målgrupp: Personer med tidigare högskolestudier eller lång yrkeserfarenhet i barngrupp.

  • Innehåll: Individuell studieplan upprättas för att komplettera det som saknas för en examen.

  • Längd: Individuellt, beroende på tidigare meriter (allt från 1 termin till flera år).

  • Exempel på lärosäten: Umeå universitet, Linköpings universitet, Jönköping University.

Utländsk lärares vidareutbildning (ULV)

För personer som har en avslutad lärarutbildning från ett annat land och vill få svensk legitimation.

  • Innehåll: Kurser i det svenska skolsystemet, värdegrund och svenska språket samt eventuell komplettering av ämneskunskaper.

  • Längd: Max 120 hp (2 år), ofta kortare.

  • Krav: Utländsk lärarexamen samt kunskaper i svenska.

  • Exempel på lärosäten: Stockholms universitet, Malmö universitet, Göteborgs universitet.

Specialiseringar och karriärvägar

Översikt av specialiseringar

Efter att ha arbetat några år väljer många förskollärare att specialisera sig. Specialisering är relevant för att kunna hantera specifika utmaningar i barngruppen, leda kollegialt lärande eller ta ett större organisatoriskt ansvar. Nedan visas en översikt över vanliga inriktningar.

Specialisering

Beskrivning

Relevant information

Specialpedagog/Speciallärare

Fokus på barn i behov av särskilt stöd

Kräver påbyggnadsutbildning

Rektor/Förskolechef

Ledning och styrning av verksamheten

Statlig befattningsutbildning

Förstelärare

Kvalificerat undervisningsansvar

Karriärtjänst (ej examen)

Praktiknära forskare

Utveckling av verksamheten genom vetenskap

Master/Magister/Licentiat

Pedagogista

Pedagogisk handledning (Reggio Emilia)

Privata/Fristående utbildningar

Specialpedagog i förskolan

Specialiseringen mot specialpedagogik innebär att förskolläraren fördjupar sig i hur man identifierar, analyserar och medverkar till att undanröja hinder för barns lärande och utveckling. Arbetet handlar i stor utsträckning om att handleda kollegor och utveckla lärmiljöer som fungerar för alla barn, oavsett funktionsvariationer. Utbildningen till specialpedagog är ett påbyggnadsprogram på avancerad nivå som omfattar 90 högskolepoäng. För att vara behörig krävs en förskollärarexamen och minst tre års yrkeslivserfarenhet. Utbildningen ges vid de flesta större universitet i Sverige, ofta på halvfart för att kunna kombineras med arbete. Karriärmöjligheterna är mycket goda då behovet av specialpedagogisk kompetens i förskolan är stort.

Rektor i förskolan

Att bli rektor innebär att lämna det direkta arbetet i barngruppen för att istället leda verksamheten, personalen och det pedagogiska utvecklingsarbetet. En rektor ansvarar för budget, arbetsmiljö och att verksamheten följer läroplanen. Den formella vägen är det statliga Rektorsprogrammet, som är en befattningsutbildning på 30 högskolepoäng. Det speciella med denna utbildning är att man inte söker den som privatperson; man måste redan vara anställd som skolledare (eller biträdande) för att arbetsgivaren ska kunna anmäla en till utbildningen. Programmet löper över tre år på deltid och bekostas av staten och huvudmannen.

Pedagogista / Ateljerista

Dessa roller är starkt förknippade med den pedagogiska filosofin från Reggio Emilia. En ateljerista har ofta en konstnärlig bakgrund kombinerat med pedagogik och fokuserar på barns skapande processer i ateljén. En pedagogista fungerar som en pedagogisk ledare som handleder arbetslagen i pedagogisk dokumentation och reflektion. Utbildningsvägarna här är mer varierade än för de akademiska titlarna. Ofta handlar det om ettåriga eller tvååriga utbildningar som anordnas av institut som Reggio Emilia Institutet eller fristående kurser vid högskolor med estetisk profil. Kostnad och längd varierar, och ofta bekostar arbetsgivaren dessa utbildningar för att profilera sin förskola.

Master i Barn- och ungdomsvetenskap

För den som vill arbeta strategiskt med kvalitetsutveckling på förvaltningsnivå eller gå vidare mot forskning, är en masterexamen i barn- och ungdomsvetenskap eller didaktik en naturlig väg. Detta innebär 120 högskolepoäng på avancerad nivå efter förskollärarexamen. Studierna är teoretiska och fokuserar på vetenskaplig metod och fördjupad analys av barns villkor i samhället. Utbildningen är kostnadsfri och CSN-berättigande. En masterexamen öppnar dörrar till doktorandtjänster eller roller som verksamhetsutvecklare inom kommunal förvaltning.

Kompletterande utbildningar och kurser

Utöver formella examina och specialiseringar finns ett stort utbud av fristående kurser för förskollärare som vill bredda sin kompetens utan att gå ett helt program. Dessa kurser kan ofta läsas på distans och deltid.

Utomhuspedagogik

Sverige har en stark tradition av "I ur och skur". Att komplettera med kurser i utomhuspedagogik ger verktyg för att använda naturen och utemiljön som klassrum för lärande inom matematik, naturvetenskap och språk.

  • Lärande för hållbar utveckling i förskolan (7,5 hp)

  • Utomhusdidaktik med inriktning mot naturvetenskap (15 hp)

  • Äventyrspedagogik (Fristående kurser)

Digitalisering i förskolan

I och med revideringen av läroplanen (Lpfö 18) har kravet på digital kompetens ökat. Kurser inom detta område fokuserar på hur digitala verktyg kan användas kreativt och kritiskt tillsammans med barnen, snarare än passiv skärmtid.

  • Digitala verktyg i förskolan (7,5 hp)

  • Programmering för yngre barn (Fristående kurs)

Språkutveckling och flerspråkighet

I takt med att barngrupperna blir mer heterogena är kompetens inom andraspråksinlärning och interkulturell pedagogik högt efterfrågad.

  • Flerspråkighet i förskolan (7,5–15 hp)

  • Tecken som stöd (TAKK) (Folkuniversitetet eller uppdragsutbildning)

Ansökan och behörighet

Behörighetskrav

För att bli antagen till Förskollärarprogrammet krävs att du uppfyller både grundläggande och särskild behörighet. Kraven säkerställer att studenten har förutsättningar att klara de akademiska studierna.

1. Grundläggande behörighet:

Krävs för all högskoleutbildning (slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande, inklusive godkänt i Svenska 1, 2 & 3 samt Engelska 5 & 6).

2. Särskild behörighet för Förskollärare:

  • Naturkunskap 1b (eller 1a1 + 1a2)

  • Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2)

Tips: Saknar du någon kurs? Många lärosäten erbjuder "Behörighetsgivande kurs i naturkunskap" som kan läsas på distans eller som en sommarkurs innan programstart.

Ansökningsprocessen

  1. Gå till Antagning.se.

  2. Sök fram "Förskollärarprogrammet".

  3. Välj lärosäte och studietakt (Heltid, deltid/distans, arbetsintegrerad).

  4. Skicka in ansökan (sista datum är vanligtvis 15 april för höstterminen och 15 oktober för vårterminen).

Sammanfattning

Att välja rätt väg till förskolläraryrket handlar om att balansera nuvarande livssituation med framtida mål. Nedan jämförs de olika huvudspåren för att underlätta beslutet.

Utbildningsväg

Längd

Kostnad

Behörighet

Bäst för

Ordinarie program

3,5 år

Gratis (CSN)

Gymnasieexamen + Nk/Sh

Dig som vill studera heltid och bli klar snabbast.

Arbetsintegrerad (AIL)

4–5 år

Gratis + Lön

Gymnasieexamen + Nk/Sh

Dig som behöver inkomst under studietiden.

VAL-projektet

Individuellt

Gratis

Erfarenhet + delvis högskola

Dig som redan jobbar i förskolan men saknar examen.

ULV

1–2 år

Gratis

Utländsk lärarexamen

Dig med lärarutbildning från annat land.

Hur ska du välja?

Om du kommer direkt från gymnasiet är det ordinarie programmet oftast att föredra då det ger en sammanhållen studietid och nätverkande med kurskamrater. Om du är mitt i livet, har familj och ekonomiska åtaganden, är den arbetsintegrerade utbildningen ett starkt alternativ som minimerar studielånen, även om det tar längre tid. För dig som redan arbetar som outbildad i verksamheten är VAL ofta den enda logiska vägen för att validera din kompetens.

Arbetsmarknad och framtidsutsikter

Förskollärare är ett av de yrken där arbetsmarknaden bedöms vara starkast i Sverige, både på kort och lång sikt. Enligt prognoser från både Arbetsförmedlingen och fackförbundet Sveriges Lärare råder det stor brist på legitimerad personal i stora delar av landet.

Detta gynnsamma läge har lett till positiva effekter för yrkeskåren:

  • Löneutveckling: Lönerna för förskollärare har stigit kraftigt de senaste åren för att locka kompetens.

  • Anställningstrygghet: Möjligheten att få tillsvidareanställning direkt efter examen är mycket hög.

  • Karriärmöjligheter: Många kommuner inrättar karriärtjänster som förstelärare eller utvecklingsledare för att behålla erfaren personal.

Efterfrågan på utbildade förskollärare är fortsatt mycket stor och examinerade studenter går i princip rakt ut i arbete.

– Rapporter från Universitetskanslersämbetet (UKÄ)

Att utbilda sig till förskollärare är därmed inte bara ett val av ett pedagogiskt och meningsfullt yrke, utan också ett strategiskt säkert val för en trygg framtida anställning.

Vanliga frågor

Den vanligaste vägen är att läsa Förskollärarprogrammet på högskola eller universitet, en akademisk yrkesexamen på 210 högskolepoäng (3,5 års heltidsstudier) som leder till lärarlegitimation.

För att bli antagen krävs både grundläggande behörighet (gymnasieexamen med godkänt i Svenska 1, 2 & 3 samt Engelska 5 & 6) och särskild behörighet i Naturkunskap 1b (eller 1a1 + 1a2) och Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2).

Ja, det finns alternativa vägar som Arbetsintegrerad lärarutbildning (AIL) för den som vill kombinera arbete med studier, VAL-projektet för obehöriga lärare med yrkeserfarenhet, och ULV för lärare med utländsk examen som behöver komplettera för svensk legitimation.

Efter förskollärarexamen kan man specialisera sig mot bland annat specialpedagogik, rektorsrollen, förstelärartjänster, praktiknära forskning med masterexamen, eller bli pedagogista/ateljerista inom Reggio Emilia-inspirerade verksamheter.

Arbetsmarknaden för förskollärare är mycket stark både på kort och lång sikt, med stor brist på legitimerad personal i stora delar av landet. Detta leder till god löneutveckling, hög anställningstrygghet och goda karriärmöjligheter.

Utbildningsguide
Anna Fredriksson

Rekryteringsspecialist

Anna Fredriksson
kundservice@kggroup.se
08-67 87 420

FörskoleJobb.se - Sveriges ledande jobbsajt inom Förskola & Fritids sedan 2004. Utforska lediga jobb inom förskola & fritids  från attraktiva arbetsgivare. Ta nästa steg i Din karriär och förverkliga Din fulla potential.

FörskoleJobb.se - en del av Karriarguiden Group

Kontakt

Sandhamnsgatan 63C

115 28 Stockholm

08-67 874 20

info@forskolejobb.se

Bevaka nya jobb

Följ oss på sociala medier

© Copyright 2025 Förskolejobb All Right Reserved